19 July 2009

Perjalanan pulang ke DQ

indahnya Darul Quran

Akhirnya dapat juga mencuri waktu untuk mengupdate blog ini. Di sini saya ingin berkongsi pengalaman ketika pulang ke Darul Quran setelah tamat cuti hujung sem 1.

Jun 17 Stesen KTM, 7.20 malam

“atuk nak ke mana ?” aku memulakan bicara dgn seorang atuk yg tidak dikenali

“atuk nak ke tanjung malim, nak pi rumah anak” si atuk membalas ramah.

Kami berbual-bual sementara menunggu waktu maghrib.

“Allahuakbar….Allahuakbar….” aku melaungkan azan sambil berharap ada yang akan meramaikan surau.

Setelah itu, aku dan atuk menunggu kalau-kalau ada yang ingin berjamaah bersama. Beberapa minit berlalu. Aku terus iqamat setelah diarah atuk. Akhirnya ada seorang lelaki pertengahan umur masuk. Kami jemaah bertiga berimamkan atuk.

Usai solat, aku keluar dari suarau yg sempit dan panas akibat air-cond yg tidak berfungsi. Keadaan surau yg dhaif sudah menjadi pemandangan biasa. Hmm, entah sampai bila rumah Allah yg menjadi tempat ibadat umat islam terus menerima nasib sebegini?? Menyedihkan.

Aku mencari tempat berlabuh. Tiba-tiba mataku tertumpu pada seorang pak cik yg berjanggut sejemput , berbaju kemeja long-sleeve serta berkasut hitam berkilat.

“erm, knapa pak cik ni tak solat?? “ aku kebingungan.

“mungkin niat nak jama` takhir kot”

Untuk mendapat kepastian, aku teruja utk berbual dgn pak cik tu. Kalau benar sangkaanku tidak mengapa , tapi kalau dia mmg tak solat ingin saja aku mencucuk-cucuk beberapa soalan yg mgkin dapat membuat dia berfikir sejenak. Mgkin dgn cara ini dapat mengetuk pintu hati beliau dan yg paling pentg mengingatkan diri sendiri.

Aku memberanikan diri utk duduk di kerusi sebelah pak cik tersebut yg dari tadi terbiar kosong. Tiba-tiba aku menjadi kelu. Entah dari mana nak mula ni ya. Otakku ligat mencari ayat pemula.

“kereta api sampai pukul berapa ya?” aku memecah kebuntuan dgn soalan yg sememangnya sudahku tahu jawapannya. Kanke ada di tiket.

Tiba-tiba pak cik tu jadi terpinga-pinga. Dia memandangku seolah-olah melihat alien hijau bermata satu dari Marikh. Ada sesuatu yg ingin dikatakan tapi tak keluar. Aku jadi bingung melihatkan gelagatnya pak cik yg sorang ni.

“Train?”

Ops, aku terkezut. Rupa-rupanya pak cik ni tak pandai berbahasa melayu. Muka memang 100% melayu sejati. Ada iras Jamal Abdillah (huhu, kalau dilihat dari bawah agaknye).

“Can you speak malay??” aku bertanya serius.

“just a little” beliau tersenyum.

“Do you melayu” aku bertanya lagi tanpa mengambil kira Grammar yg berterabur.

“no” dia membalas ringkas.

“where are you from??”

“Burma”

“oh..” aku terkezut buat kali kedua.

Rupa-rupanya pak cik tu bukan org Malaysia, tapi foreigner dr Burma.

Eh,kok gitu pak cik agama apa?? Satu lg soalan muncul dlm benakku.

Kami meneruskan perbualan. Aku yang banyak bertanya tntg Negara Burma. Dia menghuraikan dgn bersemangat, namun aku tidak dapat memehami sepenuhmya lantaran ‘pronounciation’ yg pelik dan susunan bahasa yg bersimpang siur.

Then, Aku jadi teringat tentang status agama beliau. Aku membuat sangkaan bahawa pak cik oaring Islam kerna janggutnya sejemput . Untuk mendpat kepastian, jadi soalan seterusnya berbunyi

“What are the main religion in Burma??”

“Buddhist, Christian, Islam and hindu but the many is Buddhist and India very small (sikit la maksud beliau)”

“so, you are..??”

“Buddhist”

Oh.. aku terkezut buat kali ketiga kerana sangkaanku bahawa beliau dalah seorang muslim salah. Wah, ni peluang hebat. Boleh jugak aku berdakwah kepada non-muslim. Sungguhpun menyedari yg diri ni masih tak layak, tapi keinginan melonjak-lonjak.

Kebetulan pak cik ni open-minded dan tak kisah berbincang soal agama. Aku banyak bertanya tentang agama Buddha. Antaranya konsep ketuhanan, kehidupan selepas mati, dan penciptaan alam semesta. Aku lebih banyak mendengar dari bercakap. Bersaungguh-sungguh pak cik tu menghuraikan dengan panjang lebar, namun seperti biasa aku hanya mengangguk walaupun tak faham sepenuhnya. Seperti pesan Akh Abdul Rahman dalam slot dakwah non-muslim dalam program MIZU, bahawa kita sepatutnya lebih banyak mendengar dan hanya mencelah bila perlu.

Diikutkan hati, mahu saja aku bercerita tentang Islam kepada pak cik ni dengan detail tetapi menyedari akan kejahilan diri, aku membatalkan niatku kerna kalau tak kena cara mungkin boleh menimbulkan salah faham dan fitnah pula.

Kami berdiskusi hampir satu jam ( dengar je sebenarnya..=D). Dan di akhir perbincangan , aku dapat tahu yang beliau merupakan seorang engineer dalam bidang civil engineering. Beliau banyak merantau di sekitar Asia Tenggara untuk urusan perniagaannya. Kami bertukar-tukar e-mail dan no tel. Aku sempat menghadiahkannya buku ’20 COMMON QUESTIONS ABOUT ISLAM’ yg ditulis oleh tokoh pemikir Islam terkenal Dr Zakir Naik. Moga-moga pintu hati beliau terbuka untuk mengkaji tentang Islam dan seterusnya memeluk Islam dgn izin Allah.

*pengajaran untuk aku:

Kekurangan ilmu tidak membawa apa-apa faedah bahkan sebaliknya umat Islam yg jahil yg sebenarnya akan memburukkan imej Islam. So, carilah ilmu sebanyak mungkin sementara masih muda ni ye.

Imam Syafie pernah mengingatkan kita:

“Barangsiapa yg mahukan dunia,mestilah dengan ilmu, Siapa yg mahukan akhirat juga dengan ilmu, dan siapa yg mahukan kedua-duanya juga dengan ilmu”

4 comments:

DEVOTEE said...

salam,

pa kbar? tringin jgak nk p sna dlu. tp nk bt cmna xdak rezki. rsa jeles plak. ^_^

pa2 pon, smga mnjdi hafiz yg masyi, insyaAllah. doakan ana sma. nk jd hafiz jgak... sma2 kita mmpr'hafiz'kan dri kita... :)

tinta tajdid said...

Ameen, moga2 tercapai insya Allah..
Sama-sama doakan..

Anonymous said...

betul ke crita dlm train tu??herm,rs cm terkagum sekjp.....

tinta tajdid said...

erm, cite tu sebelum masuk tren.. mse tengah tggu tren.. kebetulan plak tren smpai lmbat ckit, so dpt la peluang keemasan...