06 November 2009

Dari Kedah ke Kaherah

Alhamdulillah,akhirnya genap sebulan saya berada di bumi anbiya ni setelah perbincangan yg memeningkan. Sebulan yg sangat bermakna. Pelbagai ragam peristiwa silih berganti. Peristiwa yg mematangkan dan meletihkan. Bermula dari hari pertama saya ke airport KLIA hinggalah saya menjejakkan kaki ke Univ tertua Al-Azhar, setiap saat yg berlalu menitikkan seribu satu macam
kenangan.


MAAF YA 

Maaf lah kepada rakan-rakan yg menunggu entry baru. Banyak perkara yg perlu diselesaikan sepanjang sebulan ini. Syukur semuanya semakin baik. Rumah yg selesa berhampiran masjid dan jiran-jiran siswa melayu yg sangat perihatin cukup melegakan saya.

Rumah kami sudah lengkap. Proses melengkapkan rumah dgn `wireless` sudah pun selesai. Masalah utk berkomunikasi amat jelas terasa. Sungguhpun ada egyptian yg pandai berbahasa inggeris, tapi loghat nya agak sukar difahami.

KULIAH 

Sudah lebih sebulan kuliah `tib azhar` bermula. Biasanya kuliah bermula jam 8 pagi dan berakhir jam 230 petang. Perjalanan dari rumah saya yg terletak di Hayyu Asyir ke Jamaah Al-Azhar menelan masa lebih kurang 20 minit dan ke atas sekiranya sesak. Di bandar Cairo (Kaherah) ni seolah macam KL kalau nak dibandingkan dgn Malaysia dari segi kesesakan. Dari segi lain mmg jauh berbeza. Pernah juga beberapa kali tersalah bas. dan lewat ke kuliah. Jadi terpaksa ambil teksi utk ke kuliah.

Biasanya  pelajar di sini ke kuliah menaiki bas atau `eltremco`.Ada juga yg membeli motosikal, tak mahal pun, beberapa ribu ja. Macam pernah dgr kan `eltremco`. Bukanlah jenama sos tapi perkhidmatan van macam bas mini gitu. Pengangkutan awam di sini sgt bagus. `Eltremco` sgt banyak ke merata pelusuk Mesir. Bersepah-sepah di jalan membuat bising

`tiiiiiiiiint...piiiin.....poooon.....`

Fuh,first time dgr bunyi hon macam nak luruh jantung terkejut. Dah semakin biasa. Sekarang dengar bunyi hon dah macam satu irama menemani kami ke kuliah seharian. Kalau pak arab ni, biarlah kereta seburuk mana pun tapi hon mesti tip top. Kekadang boleh dibuat main, hon sepanjang jalan. Hmm, macam-macam... Sebab tu ramai sahabat yg kata  `Mesir? you expect the worse`

"amino acid can aktazan acid and aktazan base", Prof menerangkan

"apa lah yg prof ni cakap?",melengung sendirian

saya mengambil masa beberapa hari utk memahami bait ini setelah berpuluh kali diulang oleh prof.

Rupanya

"aktazan acid" = "act as an acid "

Secara overall pensyarah di sini sangat bagus. Terang dengan bersungguh-sungguh. Dia akan ulang sampai kita faham, sepuluh kali pun tak kisah. tinggal lagi kita yg akan segan. Yang menariknya, pensyarah di sini majoritinya penulis buku dan akan mengajar menggunakan bukunya sendiri.

Kuliah 3 hari seminggu dan berselang seli dgn 3 hari praktikal. Memang banyak praktikal. Kalau madah `Anatomy`, kami akan menghadap mayat 2 kali seminggu. Setiap teori yg diajar dalam minggu tu akan terus praktikal dgn mayat. Boleh pegang sendiri bahagian yg kita belajar dalam bilik kuliah. Fuh, memula memang semangat nak jumpa mayat. Tapi sekarang dah semakin biasa bermain dengan mayat. Hari pertama praktikal anatomy agak terkejut sebab boleh main dengan mayat sesuka hati. Beleklah apa yg boleh. Dari kepala sampai ke kaki dah belek. Tak nampak darah ok lagi, kalau dah nampak darah nanti `jenuh` jgk. ( jenuh = susah atau apa-apa yg  berkaitan )                                                                       

Di sini mata wangnya dipanggil `junaih`. Sedap kan bunyinya. Tapi arab ami sebut `genih`. Suma yg ada huruf jim ditukar huruf ga. Itulah yg jadi pelik sikit bunyinya. Bahasa arab ami ni maksudnya loghat sini. Contoh macam ore kelate la, kecek kelate, gitu deh.. Tapi lagi bagus kalau kita usaha nak guna arab `fushah`. Imam Hasan Al-banna pun ada menyarankan sebegitu. Fuh,nama tu sangat bahaya disebut di sini.  Kami panggil Pak Cik Hasan ja, sebab kerajaan di sini perang habis-hasbisan gerakan ni. Ada jgk kes pelajar indon yg ditangkap oleh polis. Tak pasti sangat apa puncanya, tapi yg pasti ada kaitan jgk dgn benda ni. Kena berhati-hati sikit di sini.



Wah,ini lah ashir (jus) yg sgt terkenal dgn kelazatannya. Kalau sesapa yg baca ayat-ayat cinta tu mesti tahu ashir manju. Memang kaw-kaw punya jus. Tak da tambah air langsung. Nanti kalau sesapa nak order bulih la.. Segenih satu. Nanti tulis sekali alamat untuk di pos.(huhu)

BERDIKARI

Sekarang dah tak sama macam dulu lagi. Bangun pagi dah tersedia sarapan. Semuanya ummi yg buatkan. Kelengkapan abi yg belikan. Semua urusan, ummi dan abi yg mudahkan.

Sekarang lain, bila bangun awal pagi siapkan sarapan untuk ahli bait, terasa juga macam mana tanggungjawab membesarkan anak. ( ni serius ni, jgn gelak pulak )

Bila ke pasar membeli ikan dan sayur teringat macam mana susahnya ummi dan abi membesarkan anaknya ini.

Bila buat `budget` rumah, duit sewa, duit bil air, bil elektrik, bil internet, duit untuk kelengkapan dapur, tambang ke jamaah, teringat macam mana peritnya ummi dan abi bekerja mencari duit untuk anaknya ini.

Sekarang baru saya dapat gambaran. Gambaran yg lebih jelas mcm mana susahnya nak pelihara seorang anak. Macam tu lah jugak peritnya bila si ibu dan si bapa rasa bila anaknya tak mendengar kata. Sebelum ini buat gambaran sendiri. Buat andaian sendiri. Tapi, bila rasa sendiri baru faham.

Kekadang bagi kita di asrama atau di IPT, tak bercakap dgn parent seminggu dua perkara biasa kan. Tapi, kanke lebih baik kalau semggu sekali kita call tanya khabar. Mesti sejuk hati mak pak kita kan. Kalau lah  kita sedar, sekarang kita di IPT, lepas graduate kita nak kerja dan dirikan rumah tangga.

Jadi, masa kita ngan parent dah tak sama macam dulu, sewaktu kita kecil. Alhamdulillah, sekarang bila dah ada `wifi` di rumah, mudah nak bertanya khabar ummi dan abi. Sebelum ni, semggu sekali akan ke cc utk melepaskan rindu. Hmm, kita dah besar dan matang. Sepatutnya hubungan ngan abi dan ummi lebih besar dan matang.

UJIAN

Sebelum ke Mesir,saya dah terbayang macam mana keadaan di Mesir.
Keadaannya yg berhabuk,
kemudahan awan tak setanding Malaysia,
budaya arab yg kasar dan keras,
serabut dan bersepah,
dan beberapa lagi.

 Bila tiba di Mesir, semua sama seperti yg dibayangkan. Kecuali satu, sewaktu di Malaysia saya membayangkan arab ni dressing nya ok. Yang perempuannya semua berjubah dan berpurdah. Tapi bila sampai ja di sini. Masya Allah, dressing muda-mudinya, sungguh menggugat iman. Beyond expectationIni semua pengaruh media terutama media massa. Saya pernah ke rumah kawan yg ada TV. Stesyen TV di sini mencecah seribu. Macam-macam ada, Alhamdulillah rumah kami tak dak TV. Hmm, ujian di sini.. Tak perlulah nak dihuraikan dalam blog ini. Sebab tu lah pelajar melayu di sini ramai yg kahwin awal. Untuk menjaga diri katanya. Memang itupun yg dianjurakan agama setelah berpuasa kan. Hmm, Pilihan bijak!  ( ok ok enough...no question allowed =D )

GAMBAR 

Ni antara gambar yg sempat di snap sepanjang di sini. Post kali ini banyak gambaq, menurut permintaan kekawan di Malaysia termasuklah sesanak saudara.



napa slow sgt, boleh laju lagi x?

  
Inilah tempat Fahri belajar~


 kalau x dgr bunyi hon, anda bukan di Mesir~


permandangan indah di Mesir~


dilengkapi dgn air-cond~


dont give up doc~

masjid Jamaah Al-Azhar

Ini `sauq sairot` pasar kerata terpakai, just in front of my house~


cheap and sweet~

tu dia burger arab, setengah nyawa nak habiskan~

jiran satu imarah~



 ni muka chef-chef terlatih~





ummi,anak ummi dah pandai masak~


Ya baba izzaiyak?


tingkat atas sebelah kanan,iman teruji utk ke masjid ~



perjalanan masih jauh....~

16 comments:

alhanzalah said...

blaja arab ami ckit ya :

izaiyak=apa khabar?

ismake=apa nama kamu?

ana mush fahim=saya x faham

syuwaiyah2=ckit2

alagambe ya wusto= bernenti wahai pemandu

to be continued.......

kahfi8 said...

Salam,

hm english org arab memang pelik sket..

kalau dorang sebut parking jadi barking.. hehe

arsal74 said...

warh, akhirnya sebuah pengembaraan kehidupan bermula...tahniah & semoga berjaya!

N u r ! said...

salam..
tumpang tya..
nie abg humaira' bdk smkak tu ke ?
hanya tekaan shj..
aasif jiddan ggu :)

nor farina salehuddin said...

jauh dah kawan aku sorang nyh~

~HuSnA ZuBiR~ said...

salam hanzalah...seronoknya tgok kwn kite jdi doktor..wah..main2 dgn myt...erm, nnt nk suh r adik aku g mesir wt medik cm ang..klu medik kt tmur tgh bguih...ak tgok kt sini, depa y nk p UK wt medik...sengsara...xpdn...bljq susah...requirement lulus tggi giler..siap intview2...xpdn..smpai sana, bljq teori ja..ang bruntung...insylh..ni plihan tpat anda...

byk la bsyukur pda Allah..ang buleh hafai quran dh..dugaan xdpt p mana, sat ja..ang sbq sikit, Allah bls, bgnda..

btw, nk tmph jus tuh weh...huhu...smpai sini,basi x??
hehe..erm..dh jdi dokter, jgn lupa ak lak! aku nk tgok ang kja kt na nnt :)

afifah said...

ha ada org order dah barang ang...
pas ni bley meniaga plak la.. heheh
bittaufiq wannajah!!!!

umairah.f.a said...

salam....
kami ni junior saudara hanzalah kt ikupa....nama kami farah...f2..
anyway syok tgj pengalaman kt mesir....tp km x berniat pown nk p mesir....tp mekah km mau....hehe..
jg diri leklok...salam...lagi satu...nk gak tempah jus 2

alhanzalah said...

wah, sudah ramai yg tempah nie..
>ni boleh meniaga ni...
>hmm, apa pun blh ja kot buat sendiri dgn memerah buah mangga secara bersungguh-sungguh.. huhu
>harap mencuba, jgn tambah air langsung ya..

Anonymous said...

pas grad d mesir sambung la plak specialist kat uk, baru le complete permusafiran d arab & inggeris...dak gitu, cdg je.

alhanzalah said...

ya, memang itu dalam plan.. tapi apapun DIA yg menentukan.. hanya mampu berdoa dan berusaha,,

kalam perjuangan said...

salam perjuangan..
panjang umur,kita berjumpa di sana bersama pelajar2 dq yang lain yang akan mnyambung pengajian disana..
INSYAALLAH..
zul_DQ

rubiyah said...

salam...ummi dah baca suma tlsan hanzalah...tahniah..

rubiyah said...

Alhamdulillah....tak yau camna nak gambarkan bahagianya hati seorang ummi bila mendengar berita ramai pelajar sbpikp berjaya memenuhi impian diri n keluarga masing2... seronok tengok inta dah jadi guru b arab la ni....Quisy!

adilah said...

grab all ur golden chances there!

aisyah zahidah said...

bestnya..bwu ada kesempatan utk bc ari nie..mudahan bgelar dr. y success!!insyaallah..