15 June 2009

Mukhaiyam Intensif Zon Utara 09







Pada 29 Mei hingga 12 Jun yang lalu, saya mengikuti Mukhaiyam Intensif Zon Utara 2009 (MIZU) anjuran JIM Ipt dan KARISMA. Sangat bermakna. Banyak ilmu yg disedut. Cuma sedang berusaha utk menterjemahkannya.

Dari situ ku berkenalan dgn perjuangan. Perjuangan menegakkan syariat yg tak tiada `pitstop`. Mengenal erti dakwah fardiyah, fiqh taysir, pengurusan usrah, dan sirah.

Slot terbaik bagiku "Sejarah Nusantara" oleh Dr. Hafidzi. Beliau adalah pengerusi PACE
(Palestine Centre of Excellent). Huraian mengenai slot ini akan di `post` kan di post akan datang sebab kalau disatukan di sini, alamatnya tak akan dibaca sesiapa (panjang banget sih..). Terasa sia-sia belajar sejarah selama ini. Fakta dimanipulsikan oleh penjajah !!

Pembentangan logo dan moto

Aku dapat bertaaruf dgn ikhwah dari IPT zon utara. 14 hari bersama tak terasa, macam dua tiga minit je.. Terasa nikmat UKHWAH bila bersama. Rindu tak dapat disembunyi. Sempat juga ketemu teman lama semasa di sekolah rendah, AL-Islah Sg Petani. Sudah bertahun kami tak bersua. Jadi tak kering gusi menyingkap kisah lama.

Slot "Perbandingan Agama" di sampaikan oleh Muhd Nicholas Sylvester. Beliau adalah pengerusi Hidayah Centre. Pengetahuan asas tentang perbandingan agama diterangkan dgn jelas dari aspek ketuhanan, kitab suci, hak wanita, naluri insan dan kenabian. Kami berpeluang utk mempraktikkannya pada aktiviti dakwah lapangan utk non-muslim. Kami menggunakan pendekatan `survey` dan seterusnya menerangkan kebenaran ISLAM.








Perjalanan ke PERKASA


Aktiviti outdoor dinamakan PERKASA. Semua aktiviti di UUM. Sehari suntuk kami berkeringat. Paginya, kami belajar mengayuh perahu panjang dan bot mini di tasik. Masak sendiri utk makan tgh hari di sebelah stadium mini. Lunch yg sgt menyelerakan setelah penat berenang. Petangnya, kami memanjat dinding. Wall Climbing da. Ini kali pertama aku berjaya sampai kemuncak setelah dua kali mencuba. Kali pertama di Genting Highland dan keduanya di Kem Rakan Muda (kalau tak salah).



Ikwah dari Selatan Thai, Pattani



Aktiviti "Dakwah Masyarakat Majmuk" tak kurang hebatnya. Kami menyerang orang kampung. Kumpulan aku sempat bertemu sebuah keluarga. Berkenalan dgn anaknya Akmal dan Atuknya yg sgt anti kpd `mat rempit`.
"kalau atuk la, atuk pi bakaq moto depa !!"

Seterusnya slot "Perbezaan Boys and Girls" disampaikan oleh konsultan terkenal, Pak Utih. Penyampaian yg bersahaja dan penuh jenaka membawa kami ke jam 12 malam. Yang bestnya, semua penerangan Pak Utih kena pada kami. Lelaki dan perempuan memang tak sama. Diserikan dgn cerita Nabi Yusuf dan Ratu Balqis. Peserta semua tak nak berhenti, tetapi masa mencemburui !!

"Kondisi Umat Islam Kini" disampaikan oleh akh Dr. Hasbullah Ashari. Pengerusi JIM Kedah. Perasaan kami bercampur baur. Sedih bercampur geram melihatkan UMMAH yg masih tidak bangun setelah tumbangnya Turki Uthmaniyah. Kita terus hancur dari segenap aspek:





  • ekonomi : sistem kapitalis-riba-Yahudi meng`conquer` segenap penjuru


  • pendidikan : liberalisme-exam oriented-agama yg diajar hanya lapis tipis


  • budaya : barat is the best-ISLAM kuno


  • pemikiran : hedonisme-materialisme-hidup utk kaya-kepuasan sementara


  • agama : pluralisme-semua agama sama


  • negara : nasionalisme-pertahankan negara kita-tiada lagi UMMAH


Slot "Sirah Fasa Madaniah" oleh Ust Rosli. Pemuda hebat, Anas bin Malik yg menjadi rujukan sahabat setelah wafatnya Baginda Nabi diceritakan panjang lebar. Kami diarah mencari mutiara disebalik peristiwa. Berakhir dgn kisah Tufail bin Amru ad-Dusi si penyair ulung.



Aspek tauhid diperkuat dlm slot "Shahadatain" oleh akh Dr. Radhi Abdul Wahab, pengerusi JIM Perlis. Jutaan rahsia disebalik kalimah tauhid itu diselongkar bersama.



Ust Sobri pula menghuraikan bab "Tarbiyah Fardiyah dan Dakwah". Pengalamannya begitu mengharukan. Ketua samseng sekolah berjaya ditarbiyahnya semasa beliau di Kolej Islam Kelang. Mungkin samseng berfikrah.



Ajaib ! Kami semua tidak dapat menerima kenyataan apabila Prof. Aisha Nuddin dlm demonya mampu utk mengingat 15 fakta. 10 daripadanya adalah angka 4-digit dan selebihnya bebas. Walaupun ada peserta yg memberikan bahasa German serta Thailand, sedikitpun tidak menggugat ingatannya. Kejadian ini berlaku dalam slot "Pra-syarat Kecemerlangan dan Speed Memory"



Terkesima semua peserta apabila Ust Sayuti menceritakan pengalamannya bersama Ikhwanul Muslimin. Memang hebat. Perjalanan dakwah yg sgt berliku. Akhirnya, beliau berjaya membina sebuah institusi pengajian, Institut Pendidikan Al-Azhar di Jitra dlm usaha membentuk generasi mujadid.



Dr Wan Abdul Rahman al-Khudri pula menerangkan bab "Fiqh & Fiqhut Taysir". Terasa kejahilan begitu menyerlah.



Slot "Ahammiyah Tarbiyah" pula diperincikan oleh Dr. Zainal Adlishah. Beliau membuka minda kami tentang fungsi tarbiyah.



Antara slot-slot dalam MIZU:



Ust Rahim-Sirah Fasa Makkiyah



Ust Shahir-Pengurusan Usrah



Ummi Mai-Public Speaking



Ustazah Roswati Hasyim-Keperibadian muslim



Ustazah Wan Zahrah-Usrah



Dr Rizal Arshad-Leadership



Prof Abdullah-Tahsin al-Quran



Senator Zamri-Politik Semasa



Ruzi Noor-Membina Weblog


Nampaknya cawan di sebelah tidak beberapa membantu

Mukhaiyam terbaik sepanjang hidupku 18 tahun ini. Bukan kerna tempatnya atau aktivitinya, tapi kerna inputnya. Boleh lihat weblognya di sini.

3 comments:

Ahmad bin Ariffin said...

waa seronoknya anta pi mizu..macam2 ada.hehe..dulu time ana pi mizu pertama masih byk yg perlu dibaiki.

nurulhusnazubir said...

weyh hanzalah..ayah aku da gk time tuh..dy da bg talk gk..xaci!!buh nma dy lekah!

Anonymous said...

correction bukan Dr tapi IR Zainal Azlishah