21 June 2013

Meninggalkan solat subuh di Masjid : Ketaatan yang dilalaikan (2)


2) Meninggalkan solat subuh di Masjid

Salah satu dari gambaran melalaikan ketaatan paling bahaya adalah meninggalkan solat subuh berjemaah di masjid. Ia adalah gambaran yang paling tidak layak untuk seorang akhi da`eiyah .

Sememangnya terkadang kita terlepas solat subuh di masjid atas sebab-sebab di luar kawalan kita , namun ia tidak sesekali menjadi kebiasaan seorang daei. Sama sekali tidak.

Nabi SAW bersabda :

من صلى الصبح في جماعة فهو في ذمة الله، فمن أخفر ذمة الله كبه الله في النار لوجهه
Barangsiapa yang mengerjakan shalat fajar dengan berjama’ah berada dalam perlindungan Allah dan barangsiapa yang mengganggu orang yang berada dalam perlindungan Allah maka Allah akan melemparkannya kedlam neraka !      (Tabrani dan Ibnu Majah ) (3)
Betapa malangnya bagi sesiapa yang meninggalkan solat subuh berjemaah. Menjadi kerisauan pada hari-harinya yang berlalu, pada gerak kerja dakwahnya, pada amal-amal yang dikerjakannya kerana sesungguhnya dia telah kehilangan perlindungan dan taufiq ilahi !!

Wahai akhi da`eiyah :

Apakah alasan yang menghalangmu dari solat subuh berjemaah ?

Tiada kerja dakwah yang lebih penting pada waktu malam melainkan tidur awal untuk solat subuh berjemaah di masjid, tinggalkan semua kerjamu itu kerana solat subuh berjemaah di masjid itu lebih penting !



_______________________________________________________________________________

(3) رواية الطبراني وابن ماجه كما في صحيح الترغيب والترهيب للألباني تفيد التقييد بصلاة الصبح في جماعة

1 comment:

Rahmat said...

susah banget untuk melakukan hal ini, namun jika telah teriasa pasti kita akan dengan mudah melaksanakannya