21 June 2013

Masterkey Hubungan Manusiawi


Setiap urusan harian kita semuanya dalam genggaman Allah. Setiap kata-kata yang kita ucapkan, setiap perbuatan kita seharian semuanya akan dikembalikan pada Allah azzawajal.

"Dan milik Allah meliputi rahsia langit dan bumi dan kepadaNya segala urusan dikembaikan"  (Hud : 123)

Dalam pergaulan kita sesama insan, kita tidak behubung terus dengan sesiapa pun melainkan antara kita dan mereka diatur Allah. Pergaulan antara kita dan sahabat kita, antara suami dan isteri, antara si ibu dan anaknya, perantara urusannya adalah Allah. Setiap kata-kata dan tindakan kita kepada insan lain tergantung urusannya pada Allah. Dia berkuasa menyusahkan dan memudahkan semua urusan sesama insan.


Sabda Nabi :


إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ الْعَبْدَ نَادَى جِبْرِيلَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلاَنًا فَأَحْبِبْهُ . فَيُحِبُّهُ جِبْرِيلُ ، فَيُنَادِى جِبْرِيلُ فِى أَهْلِ السَّمَاءِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلاَنًا فَأَحِبُّوهُ . فَيُحِبُّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ ، ثُمَّ يُوضَعُ لَهُ الْقَبُولُ فِى الأَرْضِ
Artinya:
“Jika Alloh mencintai seorang hamba maka Dia menyeru Jibril, sesungguhnya Alloh mencintai fulan maka cintailah dia, Jibril pun mencintainya, kemudian Jibril menyeru penghuni langit, sesungguhnya Alloh mencintai fulan maka cintailah dia, penduduk langit pun mencintainya, kemudian diberikan padanya penerimaan di bumi”.
HR. Al Bukhori

Ada suatu ketika kita rasa resah gelisah ketika berjumpa manusia. Atau hati rasa gundah memikirkan pandangan manusia kepada kita. Kita rasa seolah-olah kurang senang bila bersembang dan bergaul dengan manusia. Kita perlu semak kembali hubungan dengan Allah. Itulah `materkey` menjaga hubungan sesama manusia.

When Allah is your protector, who is your enemy ? 

No comments: